dimarts, 7 d’abril del 2009

ACTIVITAT-TALLER: CONSTRUCCIÓ D´UN TITELLA DE TIJA


OBJECTIUS
•Ejercitar la percepció sensorial a partir de la manipulació i exploració d´objectes, de materials.
•Establir connexions d´associació de similitud i contrastos sensorials.
•Explorar, manipular i descobrir possibilitats de tractament d´un material per poder manifestar-se d´una manera personal.
•Relacionar la capacitat sensorial amb l´habilitat motriu per a poder expresar-se.
•Conèixer la textura visual i táctil contrastada de diferents materials.
CONTINGUTS
•Construcció d´un tot a partir de les parts: construcció d´un titella.
•Utilització de les eines adients per desenvolupar l´activitat.
•Utilització de les tècniques adients per a la construcció de titelles de tija.


MATERIALS
•Materials quotidians
PROPOSTA
•Fer un titella de tija a partir del materials quotidians.
•Construcció lliure del titella.
PRESENTACIÓ DE L´ACTIVITAT-TALLER
•Es presenten els materials.
•Es donen algunes idees de com fer un titella amb aquestos materials.
•Cadascú té que pensar en un personatge i fer el titella.



OBSERVACIONS
• Quan ho fem amb els alumnes: tindrem en compte l´edat a l´hora d´oferir els materials.
•Amb els alumnes a partir de tres anys:
Ho farem en dues o tres sessions.
1ª Sessió:
Presentació dels materials:
-Cadascú els tria, dibuixa els que ha triat.
-Darrere del full fa un dibuix del titella que vol fer.
-2ª sessió
-Construcció del titella
-Fer una fotografia de cada titella un cop han acabat.Després ens pot servir per il.lustrar el conte (si fem aquesta activitat)
-3ª sessió
-Pensar un nom per al seu titella.
-Cadascú fa la presentació del seu titella: darrere del castellet.
-Es pot ampliar l´activitat ( a partir de 4 anys) Inventat per grups una petita història amb els seus personatges i representar-la als companys.

PROPOSTES

Algunes propostes d´utilització dels titelles a l´escola.
Utilització dels titelles per part de l´adult:
Ø El titella de la classe i altres
Ø Representacions per part dels adults



La utilització dels titelles per part del infants
Ø Els titelles som nosaltres
ØEl racó dels titelles
ØEls tallers
Ø Representacions per part dels infants




EL TITELLA DE LA CLASSE
El titella de la classe és un personatge que arriba a l´aula un dia i es queda amb nosaltres tot el curs.

ELS TITELLES SOM NOSALTRES
Titelles fetes amb fotografies dels infants, amb autorretrats fets pels mateixos infants ( amb cartolina, fang, pasta blanca, plastilina..)
QUALSEVOL PART DEL NOSTRE COS POT SER UN TITELLA


Titelles utilitzant una part del nostre cos : maquillatge, teles,, paper de seda...
QUALSEVOL OBJECTE POT SER UN TITELLA

Un recorregut per tots els objectes quotidians i...

EL CASTELLET

Tipus de castellets

TALLERS

De construcció, de creació de textos, representacions...

EL RACÓ DELS TITELLES A L´AULA

Muntatge del racó i activitats.

ELS CONTES I ELS TITELLES

Bibliografia, contes adaptats...



ELS TITELLES A L´ESCOLA



Poc a poc aniré mostrant alguns tipus de titelles que podem construir d´una manera senzilla i utilitzant materials quotidians.
A banda de la construcció dels titelles éxplicaré algunes propostes d´utilització a l´aula, com un recurs més per desenvolupar els diferents llenguatges.
Partiré de la construcció d´un tipus de titella, veurem com es poden utilitzar i també els tipus de castellet, decorat, el racó dels titelles, els tallers…

Referències bibliogràfiques: reculll de bibliografia de contes per poder adaptar al teatre de titelles.

I també petites obres que he escrit per a ser representades amb titelles ( algunes basades en contes populars, canviant els personatges i algunes situacions).

PER QUÈ ELS TITELLES?

Amb la utilització dels titelles els infants participen activa i creativament en el desenvolupament de tots els llenguatges.
Tenen per als xiquets i xiquetes un potencial pedagògic molt important, tant des del punt de vista cognitiu, com des de l´aspecte de la seua maduresa psicològica, oferint-los un canal de comunicació basat en imatges i emocions.
Les activitats amb els titelles són sempre moments de joc i diversió, de contacte amb uns objectes que prenen vida en les nostres mans i que ens ofereixen infinites possibilitats de transformació.


OBJECTES

Cada objecte és únic i especial en les mans de qui l´agafa.

De cap a peus pot ser nou cada dia:

amb distints ulls i altre nas,

amb una boca distinta

i un diferent caminar.

Cada dia és un nou dia,

per a cada objecte.

Sols espera

que el vulguis estrenar.